Een gebruiksvriendelijke website is essentieel voor bedrijven die online succes willen behalen. De gebruiksvriendelijkheid van een website heeft - zoals de naam al luidt - invloed op de intentie van de bezoekers om je website ook daadwerkelijk te gebruiken. De kleinste details kunnen er al voor zorgen dat de bezoeker afhaakt. Hoe gebruiksvriendelijker de website, des te groter is de kans dat de bezoeker op de website blijft en producten/diensten afneemt. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen van een gebruiksvriendelijke website.
Laten we beginnen bij het begin: wat is een gebruiksvriendelijke website? Een gebruiksvriendelijke website is een website waarop de bezoeker gemakkelijk navigeert, die er aantrekkelijk uit ziet en de bezoeker aan de hand meeneemt. Oftewel, een gebruiksvriendelijke website is een website waar de bezoeker met gemak doorheen gaat. Het doel van een gebruiksvriendelijke website is ervoor zorgen dat de bezoeker zo lang mogelijk op de website blijft.
Een gebruiksvriendelijke website brengt de volgende voordelen met zich mee:
Een gebruiksvriendelijke website zorgt voor een positieve ervaring bij bezoekers. Door men binnen de website eenvoudig navigeert, de informatie duidelijk is en het design aantrekkelijk is, worden bezoekers aangemoedigd om langer op de website te blijven. Maar ook om de website later nog eens te bezoeken.
Je website is je visitekaartje. Des te belangrijker dus dat de bezoeker ‘prettig ontvangen wordt’ en in slechts enkele seconden kan zien welke dienst of product je aanbiedt.
Een goed ontworpen gebruiksvriendelijke website kan de conversieratio aanzienlijk verhogen. Door het creëren van een intuïtieve gebruikersinterface, eenvoudige call-to-action knoppen en duidelijke instructies, worden bezoekers gestimuleerd om de gewenste actie te ondernemen. Denk hierbij aan acties zoals het kopen van producten, het invullen van formulieren of het aanvragen van meer informatie over producten.
Wanneer de bezoeker van je website niet kan vinden wat hij of zij zoekt, is de kans groot dat de bezoeker de website verlaat. Komt de bezoeker op je website, maar onderneemt vervolgens geen enkele actie? Dit noemen we ook wel een bounce. Hoe minder bezoekers zonder enkele actie de website verlaten, des te lager is het bouncepercentage.
Een gebruiksvriendelijke website is vaak beter geoptimaliseerd voor zoekmachines. Zoekmachines zoals Google hechten waarde aan websites die een goede gebruikerservaring bieden. Een website die snel laadt, mobielvriendelijk is en relevante en waardevolle inhoud biedt, heeft een hogere kans om hoger te scoren in de zoekresultaten. Het resultaat? Meer organisch verkeer!
Een gebruiksvriendelijke website straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit. Een goed ontworpen website met een intuïtieve navigatie, aantrekkelijke lay-out en relevante inhoud wekt vertrouwen bij de bezoekers. Dit kan leiden tot een verhoogde geloofwaardigheid van het merk, wat op zijn beurt kan leiden tot meer conversies en klantloyaliteit.
Meer weten over de voordelen van een gebruiksvriendelijke website? Neem gerust contact op voor meer informatie of advies, Pulsief denkt graag met je mee!
Actie geldig t/m 13 december!
Na het succes van de eerdere actie willen we deze actie als afsluiter van 2024 nog eens dunnetjes overdoen! Wil jij 2025 dus starten met een gloednieuwe website? Voer uw gegevens dan in via het formulier dat u kan vinden via de knop hieronder en dan nemen we contact met u op!