De impact van laadsnelheid op de gebruikerservaring

Een bezoek aan het internet begint steeds meer te lijken op een sprintwedstrijd. Winnaars en verliezers liggen soms maar enkele honderden milliseconden uit elkaar. Websites die mee willen doen in deze sprint, moeten zorgen voor een website die zeer snel laadt. De impact van de laadsnelheid op de gebruikservaring is namelijk enorm. Gebruikers van het internet klikken vaak al weg als een website niet snel genoeg laadt.


Google hecht veel waarde aan laadsnelheid

Google past regelmatig zijn methode aan om te bepalen welke websites hoog in de zoekmachines komen te staan. Voorheen lag de focus vooral op goede content, inmiddels speelt ook de gebruikerservaring een steeds belangrijkere rol. Dit betekent dat een website het niet meer kan maken om er pakweg 7 seconden over te doen voordat de hoofdpagina is geladen. Daar worden webbezoekers niet blij van, vindt Google en straft dit soort websites daarom meedogenloos af. De gigant onder de zoekmachines wil geen mensen sturen naar pagina's die traag laden, waardoor potentiële bezoekers alweer vertrekken voordat de webpagina zichtbaar is.

Kwart haakt af bij laadtijd van meer dan 4 seconden

Er wordt heel wat afgezocht op het internet. Zo'n 900 miljoen zoekopdrachten worden  dagelijks gedaan via Bing. Dat steekt nog schril af tegen de 3,5 miljard zoekopdrachten via Google. De wereldwijde zoektocht levert zo'n 34.000 antwoorden per seconde op, oftewel ruim 2 miljoen antwoorden per minuut. Van die twee miljoen haakt een kwart af als een pagina er langer over doet dan 4 seconden om te laden. Dat zijn al gauw een half miljoen personen per minuut! Zorg er dus voor dat jouw website laadt als een raket!

Hoe verbeter je de veiligheid van je website?

Omdat steeds meer mensen alleen nog maar internetten via hun mobiele telefoon is de impact van de laadsnelheid op de gebruikservaring ook hier bijzonder groot. Een website moet vandaag de dag dan ook mobile friendly zijn. Dat betekent niet alleen responsive, dus perfect zichtbaar op het kleine beeldscherm, maar ook dat de laadsnelheid op orde is.

Wanneer heb je een snelle website?

Een website die in 2,9 seconden laadt, is sneller dan de helft van de andere sites op het internet. Laadt je website in 1,7 seconden, dan is dat zelfs sneller dan 75%. Toch gaan de meeste tools die de snelheid van je website kunnen meten uit van een laadtijd van 1,3 seconden of minder wil je tot de A categorie behoren. 

Pulsief.nl zelf scoort bijvoorbeeld 99/100 op desktop en 91/100 op mobiel volgens Google zelf. Je zult ervaren dat het áltijd moeilijker is om op mobiel richting die 100% te gaan. Maar met een 91/100 zit je ook al direct in het allerhoogste segment. Websites die wij opleveren zijn buiten makkelijk aan te passen dus ook nog eens gebruiksvriendelijk en snel .

Google heeft zelf een handige tool, PageSpeed Insight. Andere bekende snelheidsmeters zijn GTMatrix en Pingdom. Ze geven je een uitgebreide analyse van de laadsnelheid, maar kijken ook naar andere factoren die een rol spelen bij de totale gebruikerservaring. Daarnaast krijg je advies wat je kunt verbeteren.

Desktop 99/100 | Google

De impact van laadsnelheid op de gebruikerservaring 11

Mobiel 91/100 | Google

De impact van laadsnelheid op de gebruikerservaring 12
Meer informatie?

Wil jij meer informatie over hoe je de snelheid van jouw website kan verbeteren? Wij helpen je graag verder door samen te kijken naar de beste mogelijkheden voor jouw situatie!

Ga naar de inhoud