Webdesign is een vakgebied dat niet stil blijft staan. Elk jaar is er weer sprake van nieuwe ontwikkelingen, veranderingen in SEO en zijn er nieuwe trends die de ronde doen. Zeker door de coronacrisis voor een tijdje terug zijn bepaalde ontwikkelingen opeens opgekomen. In deze blog zullen we enkele van deze trends onder de loep nemen.
Een sterk groeiende trend die geïmplementeerd wordt in steeds meer websites is de optie om contact op te nemen. Een voorbeeld hiervan kan zijn door middel van een video-call. De ontwikkeling van dit medium is in een stroomversnelling geraakt door de gebeurtenissen van afgelopen tijd. Waar dit vroeger voornamelijk werd gebruikt om een familielid aan de andere kant van de wereld te spreken of voor een internationale businessmeeting, is het doorgegroeid tot een middel dat we op dagelijkse basis gebruiken. Veel bedrijven zijn hierop ingesprongen door een video-call knop toe te voegen aan de contactpagina om zo ook op een face-to-face manier contact te krijgen met potentiële klanten.
Sinds afgelopen jaar is een nieuwe groep gebruikers aangewezen op het gebruik van het internet, een groot voorbeeld van deze groep zijn de 65-plussers. Dit vraagt om enkele aanpassingen die het gebruik en navigeren van internetpagina's vergemakkelijken voor deze groep. Enkele voorbeelden van implementaties die gedaan worden in websites is bijvoorbeeld de toevoeging van een voorleesknop, zodat mensen met minder zicht toch weten wat er op een webpagina staat. Ook het gebruik van een rustige en duidelijke huisstijl draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Je komt ze in dit blog al tegen. Nieuwe vormen van animaties op websites zorgen voor meer dynamiek en meer levendige websites. Een website waar qua beweging niets op gebeurd wordt al snel gezien als saai. Jazeker, zelfs door de hierboven uitgelichte ‘nieuwe’ doelgroep. De meest belangrijke uitgangspunten hierbij zijn: leidt niet af van de inhoud & houdt het subtiel. Bijkomend voordeel is natuurlijk dat animaties ontzettend goed zijn om onderwerpen uit te leggen. Op deze manier bouw je tegen lage kosten een interessante nieuwe laag van communicatie op in jouw website.
Mobiele-versie
De laatste jaren zien we dat het gebruik van de smartphone en/of tablet om websites te bezoeken alleen maar toeneemt. Bij sommige websites gaat het hierbij al om meer dan de helft van je bezoekers. Zeker het afgelopen jaar is het mobiele zoekgedrag gestegen. Het is al een aantal jaar niet meer voldoende om dezelfde website te gebruiken voor desktopgebruikers en mobiele gebruikers. Echter komen we het nog regelmatig tegen dat een website niet mobiel geschikt is. Om deze grote groep bezoekers toch op een goede manier te kunnen bedienen is het belangrijk dat je een mobiele versie van je website hebt.
Meer weten over goede teksten en lange termijn investeringen in jouw website? Neem dan contact met ons op.