Kies de ideale domeinnaam!
Misschien heb je net een goede naam voor jouw bedrijf bedacht. En wil je nu weten hoe je de ideale domeinnaam voor jouw bedrijf kiest. De website over jouw bedrijf is namelijk erg belangrijk, deze staat op visitekaartjes en misschien zelfs wel op jouw bedrijfsbus. Hierom is het belangrijk te kiezen voor een domeinnaam die goed bij jouw bedrijf past. Maar hoe weet je welke domeinnaam bij jou past? En welke mogelijkheden heb je eigenlijk?
Tip: Kies de extensie die bij jouw bedrijfsnaam past maar vergeet ook de overige domeinnamen niet vast te leggen!
Om een domeinnaam te kunnen bedenken moet je wel eerst de basis weten. Even heel kort dus: een domeinnaam is jouw unieke adres op het internet. Deze bestaat eigenlijk uit twee delen. De domeinnaam zelf en de extensie. Voorbeeld: pulsief.nl.
Pulsief = de domeinnaam
.nl = de extensie
Deze extensie wordt ook wel het top level domain genoemd.
De keuzes in domeinextensies
De meest bekende domeinextensies in Nederland zijn .nl en .com maar in 2019 waren er wel 255 top level domains. In vergelijking: in 2019 telde de verenigde naties 193 landen. Dit betekent dat er dus meer top level domains zijn dan enkel de landcodes. In dit geval moet je denken aan bijvoorbeeld: .org – .eu – .info -,shop.
‘Kan ik dan echt iedere naam uitkiezen?'
Bijna wel, er zijn een aantal basisregels in het vastleggen van domeinnamen. Zo kan je een domeinnaam alleen vastleggen als deze voldoet aan de volgende eisen:
Tip: Neem nooit een domeinnaam die 63 tekens telt. Maak het niet te moeilijk voor jouw bezoekers om je te vinden.
4 vuistregels voor een sterke domeinnaam
1. Kies een domeinnaam die bij je past
Het belangrijkste aan een domeinnaam is dat deze goed past bij jouw onderneming, blog of hobby. Voer jij jouw diensten heel lokaal uit? Dan kan het een goed idee zijn om dit op te nemen in de domeinnaam. Ben je bijvoorbeeld een thuiskapster in Doetinchem? Dan zou thuiskapster-doetinchem.nl een prima domeinnaam zijn. Of dit ook helpt bij de vindbaarheid van jouw website? Hier komen we later in deze blog nog op terug.
2. Hou het simpel
Zorg ervoor dat jouw bezoekers je kunnen vinden. Het is makkelijk te onthouden en nog belangrijker makkelijk te spellen. Voorbeeld: Slecht: weeenweetjes.nl Goed: weetjesoverbevallen.nl. Het eerste voorbeeld is de domeinnaam korter, maar hoe spel ik het? Met 2 e’s of 3? De onderste domeinnaam is dan weliswaar langer maar het is makkelijker te spellen waardoor mensen deze makkelijker zullen vinden.
3. Ga voor de meest logische domeinextensie
Voor de meeste bedrijven in Nederland is dit de .nl extensie. De bezoekers in Nederland gaan er vaak blind vanuit dat de domeinextensie gebaseerd is op het land waarin het bedrijf zich bevindt. Uitzonderingen hierin zijn bedrijven die het merk dusdanig sterk als .com hebben neergezet of internationale bedrijven. Een goed voorbeeld hiervan is bol.com.
4. Vergeet de overige extensies niet
Een goede .nl domeinnaam gevonden? Check dan ook even of de .com versie nog beschikbaar is! Zit hier bijvoorbeeld een concurrent op? Dan kan het zich lonen om toch te gaan voor een andere domeinnaam. Zorg ervoor dat je ook in ieder geval altijd de .com en .eu vastlegt indien jouw onderneming in Nederland is gebaseerd. Deze kun je vervolgens door laten sturen naar de .nl versie.
Is het belangrijk dat mijn domeinnaam perfect is voor zoekmachines?
Een logische gedachte, maar dit is al lang niet meer per sé nodig. De veruit belangrijkste zoekmachine (Google) is inmiddels zo ver uitgebreid dat Google best weet waar jouw website over gaat zonder dat de domeinnaam hieraan gekoppeld is. Dit betekent niet dat Exact Match Domains (EMD’s) helemaal niet helpen. Vaak geeft deze het laatste zetje om de goede bezoekers naar jouw site te krijgen. Maar veel belangrijker zijn de overige ranking factoren zoals bijvoorbeeld goede teksten, alt & meta tags, hoge autoriteit en correct gebruik van html markup zoals <article> bij een artikel.
Heb je een goed idee voor jouw domeinnaam?
Check dan even of het domein nog vrij is. Dit kun je in Nederland doen bij de SIDN. Met behulp van de domeinchecker kun je zien of jouw briljante idee nog vrij is. Voor .com domeinen kun je dit inzien via: whois.com.
Tip: Is jouw briljante domeinnaam reeds bezet? Bedenk dan echt wat anders. De SIDN geeft je een aantal tips met domeinnamen die nog wel vrij zijn maar vaak zijn dit niet de meest passende namen bij jouw bedrijf.
Onze websites zijn:
Het domein registreren
Een domein registreren kun je in Nederland bij een heel breed scala aan partijen doen. Kies je voor een website met een Servicepakket dan regelen wij dit voor je. Gratis en voor niets. De domeinnaam zelf is niet genoeg om ook via het domein te kunnen mailen. Jouw mailadres zal bijvoorbeeld kunnen zijn info@pulsief.nl maar ook anne@weetjesoverbevallen.nl. Om dit te kunnen regelen is er namelijk ook opslag op de server nodig. Ook dit zit gewoon inbegrepen in het Servicepakket waardoor jij helemaal klaar bent om aan de slag te gaan.
Domeinnaam gevonden? Check!
Dan is het nu tijd om door te pakken! Wij helpen je graag aan een mooie professionele website. Dit doen we al vanaf €699,-. Of je je nou bezig houdt met het repareren van fietsen, een huiskapster of een bedrijf met 50+ man in dienst bent. We nodigen je graag uit voor een vrijblijvend gesprek! Neem dus snel contact met ons op om een afspraak te maken.
Snel een professionele website of webshop laten maken? De kosten hiervoor kunnen laag blijven door gebruik te maken van slimme tools